بابل- شهری به خوش بویی بهارنارنج

۰۷ دی ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۳

اگر می‌خواهید بابل را بهتر بشناسید؛ آن را بو کنید؛ عجیب معطر است؛ لبریز از عطر شکوفه‌های بهارنارنج است؛ شکوفه‌های سپیدی که در اردیبهشت بابل را شبیه یک عروس سپیدپوشِ زیبا می‌کنند و در پاییز، لباسی نارنجی‌رنگ بر آن می‌پوشانند.

بابل- شهری به خوش بویی بهارنارنج

به گزارش از بابل، شهرستان بابل که روی نقشه استان مازندران، به صورت نواری عمودی از شمال به سمت جنوب کشیده شده، با طبیعت بکر و جنگل های هیرکانی و آبشارهای زیبا از زیباترین بخش های گردشگرپذیر مازندران است. مرکز این شهرستان، شهر بابل است که آن هم از سبزی و طراوت و آب و آبادی بهره ها برده است، با این حال دلیل شهرتش چیزی جدای همه اینهاست؛ بابل شهره به عطری مدهوش کننده است؛ عطر بهارنارنج ...

بابل شهر بهارنارنج است؛ شهر شکوفه های سپید و خوشبو و چند پَر نارنج؛ بابل شهر درخت های نارنج است؛ درخت هایی سرسبز و پرپشت با میوه های آبدار و خوش طعم نارنجی رنگ؛ درختانی که در سطح شهر گسترده شده اند؛ از حیاط خانه ها بگیر تا هر کوی و کوچه و خیابان اصلی و فرعی و بوستان های سطح شهر ...

اگر این شهر به بهارنارنج شهره است، دلیلش را باید در وجود 50 هزار اصله درخت نارنج جست وجو کرد که عطر شکوفه های سپید آنها در فصل بهار و بویژه اردیبهشت، بابل را چونان عروسی زیبا سپیدپوش می کند و فضا و حال و هوای شهر را سکرآور و بهشتی؛ این عطر، عطرِ بهارنارنج است ...

البته مدیرعامل سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری بابل در گفت وگو با تسنیم یادآور شد که تعداد 50 هزار اصله درخت نارنج، آماری است که از گذشته در دست داشته ایم و برای رسیدن به آمار دقیقتر، تعداد درختان نارنج بابل راستی آزمایی خواهد شد.

سید مرتضی حسینی با بیان اینکه نارنج، گونه ای غیربومی، معطر و مقاوم در برابر آفت هاست، گفت: نارنج، بومی منطقه ما نیست، اما با توجه به شرایط جفرافیایی، به منطقه ما خوب جواب داده است. حتی گونه های گرمسیری هم در شرایط اقلیمی ما خوب رشد می کنند، اما ما سعی می کنیم از گونه های مهاجم برای کاشت در این شهر استفاده نکنیم، چون به سایر عرصه ها حمله و امکان رشد درختان اصلی را سلب می کنند.

وی افزود: از آنجا که شهرستان بابل از شرایط خاص اقلیمی برخوردار است، این شرایطِ خاص باعث شده عطر شکوفه های نارنج از طراوت و سنگینی ویژه ای برخوردار باشد. همین خاص و منحصربه فرد بودن عطر بهارنارنج در این شهر باعث شده که بابل را به نام عطر شکوفه های نارنج یعنی بهارنارنج بخوانند؛ شکوفه هایی که از عصاره آن در تولید عطر بسیار استفاده می شود.

حسینی تاکید کرد: تمام درختانی که در چنین موقعیت جغرافیایی و آب و هوایی در این منطقه رشد می کنند، خاصیت و پایه طبی سنتی دارند و درخت نارنج نیز همینگونه است، البته مهم است که ما چگونه از این درختان برداشت و استفاده کنیم .

به گفته وی، برگ های درخت نارنج به محیط زیست شهری کمک می کنند و این خصوصیت آنها باعث می شود تا این گونه به راحتی از بین نرود و حتی در شرایط خاص هم خودش را بازسازی کند.

پیش بینی برداشت 120 تن نارنج از سطح شهر بابل
مدیرعامل سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری بابل گفت: در سال گذشته 100 تن محصول نارنج از خیابان های بابل برداشت شده و امید است امسال این رقم به 120 تن برسد.

حسینی افزود: برای نگهداری و صیانت از درختان نارنج در سطح شهر، عملیات پانسمان درخت، پاشش سموم قارچ کش، رنگ پاشی و محلول پاشی اجرایی می شود و این عملیات در دو مرحله صورت می گیرد که برای محلول پاشی در زمستان امسال، 1 میلیارد و 300 میلیون تومان هزینه پیش بینی شده است.

وی درخت نارنج را از نوع ریشه سفید برشمرد و گفت: این نوع درخت باید در گلدان رشد و نمو کند، بنابراین برای ترویج کاشت نارنج و توسعه فضای سبز شهری کار تولید 3000 اصله نهال را به صورت گلدانی در برنامه داریم. ضمن اینکه از اواخر شهریور تاکنون نیز 800 اصله نهال در معابر عمومی بابل کاشته شده است.

کاشت گیاهان هم نام با محله برای ایجاد علاقمندی
مدیرعامل سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری بابل با تاکید بر اینکه این گیاه با زندگی اجتماعی مردم پیوست دارد، بیان داشت: کاشت درخت در محلاتی که از نام درختان برخوردارند، آغاز شده و در این راستا روز جمعه گذشته، کاشت نهال " افرا "در محله تاریخی افرا داربن صورت گرفت. این طرح در سایر محلات مانند طوق داربن نیز ادامه خواهد داشت و معتقدیم اجرای آن علاقه مندی محلی نسبت به درختان را زیاد خواهد کرد.

طرح یک دانش آموز، یک درخت
حسینی گفت: طرح دیگری برای دانش آموزان در نظر گرفته ایم، به این ترتیب که در مقابل منزل هر یک از دانش آموزان بابلی یک اصله نهال به نام همان دانش آموز کاشته و ثبت می شود و مسئولیت نگهداری درخت هم بر عهده همان دانش آموز خواهد بود و اگر به دلایلی مجبور به قطع درخت شویم، حتما باید با اجازه آن دانش آموز باشد.

وی با بیان اینکه تولید گل های فصلی از حد نیاز شهر بابل فراتر رفته و اکنون به 3 میلیون بوته رسیده است، افزود: با وجود 120 هکتار فضای سبز در این شهر نیاز به نهالستان های بیشتری داریم و اگر زمین هایی با حفظ مالکیت به این سازمان داده شود، تولید ما نیز دو برابر خواهد شد.


منبع خبر

تبلیغات کلیکی


پربیننده ترین

آخرین خبر ها سایر گروه ها

وب گردی

آدرس وب سایت شما

آدرس وب سایت شما

آدرس وب سایت شما

آدرس وب سایت شما


بازار کار

دهمین دوره جایزه تعالی صنعت پتروشیمی- عرصه ای برای به نمایش درآمدن موفقیت های خیره کننده شرکت های زیرمجموعه تاپیکو

راه اندازی اپل واچ چگونه است؟

اگر قصد اجاره خودرو برای مسافرت دارین ، این هشدار را جدی بگیرید

ایمپلنت یک روزه دندان با تحویل روکش

آشنایی با گچبری و انواع آن (سقف و دیوار)

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز ۱۴۰۲/۱۲/۱۶

حمایت ۴۷۴ هزار میلیارد ریالی بانک صادرات ایران از بخش های اقتصاد مقاومتی

معاون توسعه بازار بیمه ملت دبیر برگزیده کارگروه های تخصصی سندیکای بیمه گران ایران شد

کسب رتبه برتر در جشنواره روابط عمومی های برتر وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی توسط رایتل

درخشش روابط عمومی بانک رفاه کارگران در نخستین جشنواره روابط عمومی های برتر وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی